1. Csendet!
2. A könyveket legkésőbb a jelzett dátumig vissza kell juttatni!
3. A kauzalitás természetébe belekontárkodni szigorúan tilos!

Úúúk!

Üdvözlet a Könyvtárban!
Itt leírom, mi a véleményem az elolvasott könyvekről.

A kvantitatív és a kvalitatív értékelés párosítása:
1 - olvashatatlan
2 - nem ajánlom
3 - egynek jó volt
4 - ajánlom
5 - nagyon jó könyv
6 - Pablo! Genial!

Ha keresel valamit:
->KATALÓGUS<-

Banánt adnak

Geistwald
táblásjátékügyi szakblog
Körúti Kocsmák
Expedíció a Nagykörúton
Ahogy érzed
pozitív közösségi
Boholy
Egy kemény élet
Medvemenhely
árva medvék otthona
Zsombi
Okos ember
Geekz
Szex és erőszak

Médiatámogató

beszélget (1.szabály!)

  • Thészeusz: Ha már "karatélyozás", akkor viszont nem is nuncsaku, hanem "lundzsákó" volt :... (2018.09.13. 10:10) Andzsin-szan és én
  • Noname Watanabe: Azóta csak romlott a helyzet. A YA/vámpír/New Adult/erotikus nőipornó baromság... (2016.07.18. 14:53) A cukiság fasizmusa
  • Orosdy Dániel: Én csak annyit szeretnék, hogy ez az egyik legcsodálatosabb oldal az egész int... (2014.03.05. 07:57) Irodalomra várva

Itt veszek pólót

Geistwald

Nincs megjeleníthető elem

Körúti Kocsmák

Nincs megjeleníthető elem

Majd szólok, ha van valami!

Frank Herbert és Tótawé

2007.10.18. 11:36 | picidzé | 15 komment

Címkék: dörmögés frank herbert stanislaw lem




Kedves gyerekek! Bizonyára sokan olvassátok Tóta W. Árpád bácsi blogját. Ír néha jót, ír néha rosszat. (A hangya hasznos állat, de néha kárt is csinál! - mondta nekem Erdélyben egy néni egyszer.)

Mai bejegyzése a Hairről és a Dűnéről szól, ezzel kapcsolatban tiltakoznék kissé. Önálló posztnak ugyan kevés, de könyvekről van szó, oda meg kommenteljen a rosseb.


A Dune elévülhetetlen érdeme, hogy a tudományos-fantasztikus irodalomba, amelyben addig a tudomány elsősorban fizikát, űrutazást, lézert, csillagászatot jelentett, behozta a társadalomtudományt, a vallást, és a feudalizmust. Hiszen ezeknek is van jövőjük, nemcsak a rakétatechnikának.

Nem vagyok avatott scifi-történész, de annyi bizonyos, hogy mikor a Dűne kijött, Stanislaw Lem már a sokadik könyvét írta - és szerintem ő az origó a scifiben. Az Éden, a Visszatérés és a világ egyik legjobb könyve, a Solaris már megszületett, mikor a fremen dzsihád megkezdődött. Lusta vagyok utánanézni a többieknek. Nagyon szeretem a Dűnét, de egész biztos nem Frank Herbert gazdagította először a tudományos fantasztikumot a társadalomtudományokkal.

Csókol titeket

a Könyvtáros Testvér (alias a Kukacoskodó)

A bejegyzés trackback címe:

https://librarian.blog.hu/api/trackback/id/tr49200033

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

geistwald 2007.10.18. 11:49:35

Meg Bradbury sem a Dűnét olvasgatva kapott kedvet az íráshoz. Mellesleg a Dűne tényleg jó, de azért enyhén túlértékelik, mint a legtöbb könyvet, amiből kultikus darab lett. Az átültetés meg a modellezés az két különböző dolog. Mármint táhársadahalomtudományilag.

picidzé · http://librarian.blog.hu/ 2007.10.18. 11:55:07

Ez az erős felindulásban írt bejegyzések átka, hogy a Zember alig gondolkodik.

Hogy is felejthettem el megemlíteni Bradburyt?

Megyek is és elmondok 40 micsodanőezaférfit penitenciaként.

blö 2007.10.18. 16:38:11

Olvastam a twa írást meg a rengeteg véleményt, oszt csodálkoztam. ezt most mér? A pasas akarna háborúellenes filmeket recsinálni. Erről írt.
Mi ez az irodalomkritikai hangvétel? A két szóbanforgó író meg sehogy sem összevethető, ja de, cifit írtak. Nagyjából egyidőben(ráadásul).
Cifi nem társtud esszé. Lem sem. De legalább jó. Oszt jó Herbert is.
Remélem nem kell esküt tenni egyik mellett sem, pláne nem egymás ellenében.

Crazy Mama · http://crazymama.freeblog.hu 2007.10.18. 19:44:30

Nagyon szívesen megnézném a Dűne remake-jét.
Teljesen lenyűgöz engem a modern filmezési technika:-)

picidzé · http://librarian.blog.hu/ 2007.10.18. 20:39:15

Marginális kukacoskodás volt, kedves blö.

Nekem mondjuk fontos, hogy ki az úttörő és ki nem, valaki meg leszarja. Így kerek a világ.

bcyke blogberlo, aki ott sem volt · http://kacatvilag.blog.hu/ 2007.10.18. 22:10:32

Én meg csak annyival kapcsolódnék teljesen nem a témához illően, csak a Dűnéhez, mint filmhez, hogy azt Lynch mester szerintem teljesen konkrétan nagyon elbaszta.

Csak ha már erős felindulás. :)

blö 2007.10.19. 09:30:35

Úttörő akinek a 12 pontja van. Vagy az másfél katicabogár... Na mindegy.
Dehamár. FHerbert a Dőnét 1965 ben írta. SLem az Édent 60, vagy 61-ben. Lengyelül. Azonkívül a regényeket olvasva, nem tűnik úgy mintha Lem hatással lett volna FH-re. Lem kifejezetten nem barátja az autoriter megoldásoknak, és a könyv végén inkább a békés benemavatkozás politikáját preferálja.
H meg aszondja kell egy erős vezető, azt kell követni, tűzön vízen át. Erősen machiavellisztikus álláspontot képvisel. mindent a hatalomért.
Dehát Lem-et például a humanizmusáért szeretjük. Nemde?
Mindegy. lényeg a lényeg. Nem hiszem hogy H-re hatással lett volna Lem, legalábbis nem látom ezt.
(Nem akarok esszét írni, ráadásul vitába keveredni a gazdával, de talán érthető, miért gondolom, hogy ennek a két írónak a pályája inkább paralel mintsem serial(bocsbocs))

blö 2007.10.19. 09:43:48

bcyke blogberlo, aki ott sem volt - nak
Lynch nem baszta el a filmet. A film jó.
Lynch a regény feldolgozását baszta el.

Egyébként én el tudnám fogadni mint egyfajta interpretációt, ha nem hamisítja meg a végét. Az esővel.
Értem én, hogy a katarzis úgy az igazi, ha ezeréves folyamatokat egy ujjpatintásra véghezviszünk, de akkor is gáz.
Teljesen olyan mint mikor egyes filmekben elélveznek, oszt bevágnak valami tüzijátékot.
Ha jól emlékszem a regényben csak az Istencsászár idejében volt sárdagasztás, az meg vagy 3ezer évvel odébbvan.
Sorry a filmezésért a könyvesblogon.

picidzé · http://librarian.blog.hu/ 2007.10.19. 10:33:55

Blö, igazad van neked is, hiszen még a differenciálszámítást is ketten fedezték fel egyszerre, az elsőség kérdése nehéz ügy.

Mégsem érzem úgy, hogy Herbert lett volna a nagy újító - egyébként szeretem a Dűnét, azt hiszem eddig ezt nem is írtam.

Ami a filmet illeti, mindkettőtökkel egyetértek. Nem tetszett úgy egyébként sem, a vége meg nagyon nem. Olyan, mint mikor a Gyűrűk Ura filmben beállítanak a tündék, hogy ők is segítenek - pedig a saga egy része pont a fajok kicserélődéséről, az ember korának eljöveteléről szól.

Miért ne érne filmekről (is) beszélgetni? :)

Emmet Ray 2007.10.23. 02:29:59

Ha már sci-fi és társadalomtudomány, akkor Asimov mindenekelőtt. Az Alapítvány-trilógia az ötvenes években született, a pszichohistória, és a nagy Hari Seldon a mai napig ütős, szerintem.

picidzé · http://librarian.blog.hu/ 2007.10.24. 09:59:14

Én eretnek vagyok. Nem tetszett az Alapítvány. A társadalomtudományok (is) statisztikai alapon működnek, rettenetesen hiteltelennek éreztem, hogy kiszámolta a tag, hogy 140 év, 37 nap és 4 óra múlva válság lesz.

A harmadik kötetet már el sem tudtam olvasni.

Emmet Ray 2007.10.26. 20:08:54

Épp, hogy nem tudta pontosan kiszámolni, ha már vitatkozunk (ugye, az Öszvér megjelenésével nem számolt). Talán ettől is hiteles az egész.A lényegen viszont nem változtat: az Alapítvány is előbb született, mint a Dűne, volt benne társadalomtudomány, feudalizmus és vallás is.

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2007.10.26. 22:53:05

az alapitványt akartam én is felhozni, de megelőztek:)
dehamár...az alapitványnak pont az volt a lényege, hogy nem lehet kiszámolni statisztikai alapon, ezért hozta létre sheldon a második alapitványt, akik folyamatosan korrigáltak... kár hogy nem olvastad tovább.
a gyürük urában, pedig a könyvben is segitettek a tündék, és sereget is küldtek, hivatkozva a régi szövetségre, csak nem a helm szurdoknál, mint a filmben, hanem minas tirith ostrománál.

picidzé · http://librarian.blog.hu/ 2007.10.27. 00:41:32

Gorss, Toma bá' - akkor egyszerűen roszzul emlékeztem, elnézést.

Tök emlékszem a jelenetre az első könyvben, mikor krízis van, összegyűlnek és a nagy mufti 152 és fél év távlatából szól hozzájuk, hogy ő tudta, hogy épp ma lesz balhé.

Ezek szerint rosszul. Ez meg mondjuk ízlés - Asimov nekem mindig túl vegytiszta volt. Nem ragadott magával. Nem von le az értékéből, én így éltem meg.

BZ the original since 1974 · http://bzmusic.hu 2007.10.31. 22:05:21

A Dűne (kizárólag az első, néhol duplán, néhol szimplán kiadott kötet) alapmű. A folytatásai azonban már elvesznek a részletekben. Ennek ellenére az elsőt kábé két évente újraolvasom, és mindig találok benne újat.
süti beállítások módosítása