1. Csendet!
2. A könyveket legkésőbb a jelzett dátumig vissza kell juttatni!
3. A kauzalitás természetébe belekontárkodni szigorúan tilos!

Úúúk!

Üdvözlet a Könyvtárban!
Itt leírom, mi a véleményem az elolvasott könyvekről.

A kvantitatív és a kvalitatív értékelés párosítása:
1 - olvashatatlan
2 - nem ajánlom
3 - egynek jó volt
4 - ajánlom
5 - nagyon jó könyv
6 - Pablo! Genial!

Ha keresel valamit:
->KATALÓGUS<-

Banánt adnak

Geistwald
táblásjátékügyi szakblog
Körúti Kocsmák
Expedíció a Nagykörúton
Ahogy érzed
pozitív közösségi
Boholy
Egy kemény élet
Medvemenhely
árva medvék otthona
Zsombi
Okos ember
Geekz
Szex és erőszak

Médiatámogató

beszélget (1.szabály!)

  • Thészeusz: Ha már "karatélyozás", akkor viszont nem is nuncsaku, hanem "lundzsákó" volt :... (2018.09.13. 10:10) Andzsin-szan és én
  • Noname Watanabe: Azóta csak romlott a helyzet. A YA/vámpír/New Adult/erotikus nőipornó baromság... (2016.07.18. 14:53) A cukiság fasizmusa
  • Orosdy Dániel: Én csak annyit szeretnék, hogy ez az egyik legcsodálatosabb oldal az egész int... (2014.03.05. 07:57) Irodalomra várva

Itt veszek pólót

Geistwald

Körúti Kocsmák

Majd szólok, ha van valami!

Szar és kereszt

2008.01.17. 10:25 | picidzé | 25 komment

Címkék: színház dráma

Szigorúan nem tartozik a blog profiljába, de néha színházba is ellátogatok a szakács testvérrel, tegnap pedig olyan darabot láttam, amelyről muszáj írnom – bár lehet, hogy csak a szokásos kusza habogás lesz belőle, még nem tudom.

 

Werner Schwab: Elnöknők c. darabját néztük meg a Kamrában, ezt már nagyon sok éve játsszák, én mégsem tudtam róla semmit, bármiféle prekoncepció nélkül ültem le elé.

 

Jól indul a darab, a későbbi tragikomédiából még csak a komédiát látjuk. Úgy tűnik, hogy egy kellemes kis gúnyolódás az egész, amit három zseniális színésznő – Szirtes Ági, Csákányi Eszter, Pogány Judit – jutalomjátékának szántak. Mind a hárman apró mozdulatokkal, gesztusokkal, modorosságokkal építik fel a karaktereket, nagyon rég nem láttam ilyen jó alakításokat.

 

Három takarítónő ül egy szegényes konyhában és Erna (P.J.) új színes tévéjét ünnepelik. A beszélgetés az élet nagy igazságai körül forog – Parti Nagy Lajos keze munkája az egyszerű emberek anyanyelv-gyilkossága -, az élet értelme, a jóság, a vallás kerülnek folyton szóba. Ugyanakkor a három nő saját nyomorúságát is folyton felemlegeti. Erna részeges, őt egyáltalán nem tisztelő fiáról panaszkodik, Grete (Sz.Á.) nem hajlandó beletörődni, hogy bizony megöregedett, Mariedl (Cs.E.) pedig arról szónokol, hogy őt mennyire megbecsüli mindenki munkája miatt – csupasz kézzel hárítja el a dugulást gazdag emberek vécéjében a szerencsétlen. Nyilván nagyon megbecsülik.

 

A szar amúgy is sokszor szóba kerül, de ezt nem éreztem izzadtságszagúnak. A vatikáni tévéközvetítés és a kula egyidejű emlegetése egy kézenfekvő módja a szent és a profán szembeállításának, ami rendkívül béna is lehetne (emlékezzünk Hermann Nitsch provokációjára pl.), de a darabban mégsem az.

 

  

Az első felvonás nagyjából eseménytelenül zajlik le, alaposan megismerjük a prűd Ernát, a vérmes Gretát és a félkegyelmű Mariedl-t [a szkatofil, a zelóta és a ribanc tragédiája – motyogtam magam elé előadás után], látjuk, hogy szinte lehetetlen a párbeszéd közöttük, mindig saját magukhoz kanyarodnak vissza, ugyanazokat a köröket futják, ugyanazok a – vallásos – közhelyek viszik tovább a szinte információcsere nélküli beszélgetést. Gondolom mindenkinek van olyan ismerőse, aki ha rá kerül a sor a beszélgetésben, mindig úgy kezdi mondandóját, hogy „Igen? Én meg...” Szörnyű. A nagy kedvenc Harcosok Klubjában talán a kedvenc jelenetem, mikor Marla és a narrátor beszélgetnek, hogy miért járnak terápiás körökbe.

 

- Tényleg figyelnek rám. Nem csak...

- Nem csak arra várnak, hogy ők következzenek a beszédben.

 

Ezt a jelenséget (is) ábrázolja zseniálisan az egész dráma.
 
A felvonás végén Erna és Greta kissé összebalhéznak, de gyorsan ki is békülnek, Greta hazaugrik békeborért – és jön a súlyos második felvonás.

 

Elnöknők

 

Itt a három bepiált öreglány egy mulatságba képzeli magát, egymás szavába vágva mesélik jelen idő E/3-ban a velük történteket – azaz vágyaikat. Erna Votilával, a lengyel bevándorló hentessel folytatott szűzies románcát meséli el (Pogány Judit egyik monológja után nyíltszíni taps, teljesen indokoltan), Greta a zenekar tubásával alakuló, sokkal sikamlósabb kapcsolatáról mesél, csak Mariedl marad folyton a szarnál, ő egyszerűen nem képes magát máshogy látni, mint ahogy gumikesztyű nélkül vájkál a szarban, ez ad értelmet életének. A másik kettő nem is nagyon hagyja szóhoz jutni – illetve egyre kevésbé –, míg Mariedl teljesen bepöccen, és saját meséjében brutálisan porrá zúzza a másik kettő meséjét. Nem kell nagyon szabadon eresztenie a fantáziáját – nem is tudná szerencsétlen – épp csak az igazságot vágja a másik kettő arcába. Erna részeges fiát írja le, ahogy a románcot tönkreteszi, Gretét pedig szembesíti azzal, hogy csak egy vén ribanc, akit a lánya elhagyott és egy képeslapot sem küld neki soha.

 

Amíg tart Mariedl nagyjelenete, a másik kettő higgadtan ruhákat, késeket vesz elő – majd brutálisan meggyilkolják, leszúrják, levágják a fejét. Mert bármit el lehet viselni bárkitől, csak azt nem, ha az álmainkba rúgnak bele.

 

Nem tudom, mit is gondolok valójában a darabról, még azt sem, hogy mi is az üzenete (az előző, kissé patetikus mondaton kívül).

 

Közkeletű tévedés, hogy minél egyszerűbb valaki, annál jobb lelke van?

Valójában senki sem jó, csak tovább tudja elnyomni a haragot és a keserűséget?

Mindenkinek szar?

Kinek szól a kereszténység?

Satöbbi.
 

Nemtom. Azt nem mondanám, hogy tetszett, de elgondolkodtatott jó pár dologról. Gondolom ez volt a célja.

A bejegyzés trackback címe:

https://librarian.blog.hu/api/trackback/id/tr94300574

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2008.01.17. 15:01:01

"A szar amúgy is sokszor szóba kerül, de ezt nem éreztem izzadtságszagúnak."
:----P

Little Red Riding Hood 2008.01.17. 15:49:14

Nekem nagyon tetszett a darab, attól függetlenül, hogy én sem tudom, mire ment ki a játék. A szöveg végig nagyon szellemes, nagyon jók a színészek, van feszültség.
Nem is baj, hogy fogalmam se volt, miről akar szólni, mert végig magávalragadt az előadás.
Egyébként nagyon jól voltak maszkírozva, tetszettek a sonkás, bedagadt lábak és undorító nyugdíjas ruhák :) Mindenkinek ajánlom.

nmi 2008.01.17. 17:26:31

A játék tényleg akkora, de akkkora, hogy azt elmondani nem lehet. Csákányi Eszter képes ültő helyében, alig megmoccanva trampli lenni. Vagy a tapsot megköszönve, meghajláskor egyetlenegy rövidet úgy előrelépni, hogy az igazán, öreg takarítónősen trampli. De csak akkor veszed észre, ha éppen a lábát nézed.

És ilyenekkel TELE van az egész, minden másodperc. Igazi, óriási, elröpítő mágia.

A darab?

A szerző vitriolosan kigúnyol valamit. Számomra nem nagyon derült ki, hogy mit, hacsak nem egyszerűen a sötét butaságot. Sebaj, alkalmat nyújtott ennek a három tündérnek, hogy elvarázsoljanak minket és ezért nagyon hálás vagyok neki.

A díszlet is szuper. A második felvonásban, amikor be vannak már csípve a szereplők, minden kép ferdén van a falon. És az ablak is...

A magyar fordítás fergeteges. Nem tudtam, ki csinálta, de a harmadik mondat után megszólalt, mit megszólalt, felüvöltött bennem egy hang:

Jolááááááán!!!

És most szóljatok hozzá, a hangnak igaza volt.

bcyke blogberlo, aki ott sem volt · http://kacatvilag.blog.hu/ 2008.01.17. 18:21:07

Most mond azt, hogy nem volt igaza Ernának mikor a széklet keménységének a fontosságáról vetít, mint az univerzum egyik központi kérédéről, legyen az akár éppen a belekben, vagy a budiban ahonnan alig bírja leküzdeni szakmailag!:)

Darab tényleg atom, főleg amit a három színésznő küld benne!

Nálam sorrend: 1. Pogány 2. Szirtes 3. Csákányi

Az nem baj, hogy nem ide tartozik a post a könyvtárba, mert színházas cucc, azért írj csak nyugodtan róla ha ilyen helyeken jársz, gondolom nem lesz anyázás a profiltágítás miatt!:)

Mééé'?! Könyvtárban is lehet beszélgetni bármiről szépen csendben ha másokat nem zavarol vele! Vagy neee'?!:)

Vinitor · http://omagyar.blog.hu 2008.01.17. 19:44:34

1:
megmondták az öregek is, enni kell, de szarni azt MUSZÁJ ;)

2:
az egyszerű meg a jó nem szinonímák, így a lelkek vonatkozásában tévedés (közkeletű, mert sokan beszopják)

3:
nem attól jó valaki, hogy elnyomja a haragot meg a keserűséget, hanem, hogy azokkal nem törődve akar tenni valamit másokért

4:
mindenkinek szar
ha meg már úgyis szar, akkor minek foglalkozni vele?

5:
a kereszténység annak szól, aki nem képes önmaga vállalni az élettel járó felelősséget és kötelességet

6:
nagyon filozófikussá tett ez a poszt, gyorsan visszahozom magam az igazi életbe egy kis töménnyel

nmi 2008.01.17. 22:57:50

Tüzes IstenNyila:

Töménnyel a tömjén ellen!!!

Megvan a vezérfonal. Talán még a konzervnyitó is.

nmi 2008.01.17. 23:08:17

Rájöttem, kartársak.

Megvan.

Hogy mit nem szerettem én ebben a darabban.

Azt, hogy a szerző megveti, lenézi, gyűlöli a szereplőit. Kicsit sem mosolyogja meg őket esendőségükben megértő szeretettel.

El tudnék képzelni egy kicsit mondjuk hrabalosabb művet, ahol kifigurázzák és meg is fricskázzák a szűkagyúságukért a figurákat, de valahogy úgy, mint jólelkű anya a hülye gyerekét.

Ebben a darabban egy kiskanálnyi szeretet és megértő humor sem volt.

Csak undor.

És akkor elmélázok, hogy egy kevésbé abszurd, kedvesebben csipkelődő darabban mit tudott volna alakítani ez a három jó tündér... Húúúú.

Jól van, jól van, tudom, az egy másik darab lett volna.

geistwald · http://geistwald.blog.hu/ 2008.01.18. 09:01:53

Nem láttam a darabot, de a leírás alapján nem az álmaikról van szó, hanem arról a jelenségről, amikor valakit szénné aláz a közértes, aztán otthon elmeséli, hogy mennyire szellemesen befenyítette a hülye közértest. Mert ha néhányan azt gondolják, hogy nem egy béna atka, akkor már ő sem úgy tekint magára. Kábé. Álom meg az, hogy pilóta legyen, közben meg raktáros a tüzépnél.

Ezt nem okoskodásból írtam, hanem azért, mert emiatt lett kedvem megnézni az előadást :) Aztán lehet, hogy mégsem erről szól, és akkor úgy jártam.

nmi 2008.01.18. 10:05:14

Geistwald:

Igazad van, tényleg erről a jelenségről szól, bár ezt is nevezhetjük álomnak, nem?

Ezt írod:

Álom meg az, hogy pilóta legyen, közben meg raktáros a tüzépnél.

Na ja. Viszont valószínűleg azért szeretne pilóta lenni, hogy rommá bombázhassa a tüzépet. :)

geistwald · http://geistwald.blog.hu/ 2008.01.18. 11:13:54

:)

Illetve: szívesen venné, ha bárki rommá bombázná a tüzépet. Ha ő maga lenne a pilóta, akkor az operációt követően új célpontok után nézne (mert szeret repülni és/vagy bombázni), míg előbbi esetben a tüzéppel van baja, és nem azzal, hogy nem pilóta. Azonban mindkét esetben igaz, hogy tüzép raktárosként nem meséli azt fűnek-fának 2 sör után, hogy ő valójában pilótaként dolgozik; ha ezt tenné, akkor már nem az álmairól lenne szó, hanem a fentebb tárgyalt, kispályás kompenzációról. Aminek persze köze van az álomhoz, hiszen hazudhatná azt is, hogy labdarúgó. Mégsem azonos vele, mert nem arról beszél, hogy pilóta szeretne lenni, hanem úgy tesz, mintha az lenne.

Little Red Riding Hood 2008.01.18. 13:04:00

Meg arról is szól, hogy mennyire vágyunk rá, hogy éljenezzenek és megbecsüljenek, de közben nagyon is nevetségesek és jelentéktelenek vagyunk. Lásd szarkaparás. Meg úgy egyáltalán nevetségesek vagyunk.
De hát egyik darab sem attól lesz jó, hogy mi a mondanivalója. Ez a darab sem azért érdekes, hanem a nyelvezete és az alakítás miatt. Ezt még a mondanivaló sem tudja elrontani, valószínűleg, mert nem szájbarágós, nem erőlteti az üzenetét.

nmi 2008.01.18. 13:24:48

Egyetértek Geistwald kollégával, hogy a kompenzáció és az álom nem ugyanaz.

Kiegészíthetjük Könyvtáros Testvér tételét:

"Csak azt nem tudjuk elviselni, ha az álmainkba vagy a kompenzációnkba rúgnak bele."

És javasolnám a kompenzáció fogalmának tudományos igényű finomítását. Mert én például inkább sajnálok valakit, aki egy nyomorúságos és végiggürcölt élet végefelé a kompenzációjába kapaszkodik, mintsem hogy megvetném érte.

Egy kicsike sajnálatot és megértést sem éreztem az íróban a szereplői iránt és ezt hiányoltam.

Más lenne a helyzet valami tehetségtelen fiatal kis senki esetében, aki mindenáron nagy művésznek képzeli magát, ahelyett, hogy valami neki való pályát keresne és azon tényleg alkotna valami, amíg még teheti. Az utálhatóbb figura.

Mariedl nem akar más lenni, mint ami, ő csak elismerésre vágyik azért, amit ténylegesen csinál, amint LLRH találóan megjegyezte. Ő a legpozitívabb figura hármuk közül. (És persze hogy ő jár pórul...:)

És ha már szóbahoztam Jolánt: Parti Nagy Lajos aztán igazán nevetségessé teszi szegénykét. De egy pillanatig sem éreztem, hogy megvetné. Megmosolyogja.

bcyke blogberlo, aki ott sem volt · http://kacatvilag.blog.hu/ 2008.01.18. 20:21:19

Szerintem meg még arról is szólt a cucc, hogy az a legszomorúbb az egészben, hogy pont azért vagyunk a szarban, mert még a szarban szarul szerepelve is szarul nyírjuk egymást szarságainkért elég szarul, pont úgy, mint azok akik szarba se vesznek minket.
Egy kis taksi nénik éjeli menedékhelye kancsal álmaikkal, amorf világlátásukkal, ahogy azzal szaroznak, hogy a szarból csak úgy vélik magukat kicsit kilátszani, hogy egymást nyomják bele sámlinak.
Létük egyetlen esélye az az érzés, hogy ők bezzeg különbek annál a szarnál mint amilyen szar a másikuk, aminél persze ők sem különbek.
Persze ezt nem kiokomulálva, tudatos algorizmusokat futva, hanem csak simán zsigeri alapon saját zsíron.
Ahogy ez a szuterénekbe lenni szokott.
Plusz ajándéknak a teremtéstől a kilátástalan állapotra a kilátástalan képességek miatt.
Agresszív egy szarság ez.
És szomorú.

tüzes nyíl 2008.01.19. 17:51:16

nincs kedvem bejelentkezni

de rájöttem a megoldásra

valójában ez a darab arról szól, hogy az írónak elfogyott a pénze, nagyon gyorsan virítania kellett valamit, és ahogy bajos helyzetén elmélkedve sétált a színházban, elcsúszott a frissen felmosott folyosón, beverte a fejét, majd a takarítónők kacaja kíséretében oldalgott el a rendbeszedni magát a wc-be, aholis szarszag volt

ebből, és az este legurított savanyű lőréből kerekedett aztán ez a takarítónő- és szarcentrikus darab

nmi 2008.01.20. 09:58:48

A vallási vonalat még bele kellene szőni, anélkül nem teljes az elmélet.

Little Red Riding Hood 2008.01.20. 12:16:29

Ezzel nem azt magyaráztad meg, hogy miről szól a darab, hanem a szerző önéletrajzi hátterének egy részletét mutatattad be :) De köszönjük, így azért máris jobban lehet interpretálni a (szar)darabot.

Tinta Klub Rajongói Köre 2008.01.20. 12:53:26

Gratulálunk!
Az "izzadtságszagú szar" megemlítésével Ön elkövette a hét leggusztustalanabb képzavarát.
Őszintén köszönjük és további jó munkát kívánunk!

limesz 2008.01.20. 13:44:50

Szlobo, te vagy az? :D

Michelle Madsen 2008.01.20. 21:13:00

Kedves K.T. és rajongói köre!
Bár megígértük, hogy lapotokat a továbbiakban nem kísérjük figyelemmel, mégis erre tévedtem. Muszáj elmondjam, hogy alpárinak és kisstílűnek tartom, hogy még mindig a Tinta Klubon viccelődtök. (Már amennyire ez vicc...)
Még mindig ennyire fáj, hogy egyszer valaki nem ért veletek egyet?

geistwald · http://geistwald.blog.hu/ 2008.01.21. 09:19:28

@MM: Nagyon fáj. KT nemrég veszítette el a munkahelyét a kezdődő alkoholizmusa miatt, és naponta harmincszor fut le nála a forever_young.mp3.

Back on topic:

@nmi: már csak ezért is megveszem a jegyet! Olyan keretbe foglaljuk ezt az egészet, hogy a német nyelvű kiadás után Werner Schwab felkiált majd: Szörnyeteget alkottam!

Vinitor · http://omagyar.blog.hu 2008.01.31. 16:45:57

hé, valahol viccelődtetek a tintásokon? nekem nem tűnt fel, ennyire figyelmetlen lennék?

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2008.02.08. 18:44:31

Hú, de kár, hogy elmondtad a végét!...

picidzé · http://librarian.blog.hu/ 2008.02.08. 20:13:40

Utálom a spoilerezést, de máshogy nem lehetett volna írni a darabról. Ha megnézed, így sem fogod megbánni.